SMART je zkratkou anglických slov specific, measurable, achieveable, relevant a time-bounded (shodou okolností smart znamená v angličtině chytrý, inteligentní) . Česky lze výše uvedené výrazy přeložit jako:
- specifický,
- měřitelný,
- dosažitelný,
- relevantní a
- časově vymezený.
Firmy/organizace a podle mých zkušeností i mí studenti marketingu ve svých seminárních i absolventských pracích při stanovování cílů často chybují. Buď cíle nejsou stanoveny vůbec, nebo špatně.
Příklad správně nastaveného cíle
Ukažme si aplikaci na příkladu konzultační firmy, která působí v odvětví energetického hodnocení budov:
V následujícím kvartále získáme alespoň 15 klientů, kteří chtějí postavit pasivní dům a pomůžeme jim získat dotaci z programu Nová zelená úsporám tak, že pro ně zpracujeme optimalizační výpočet a energetický posudek.
Proč je výše uvedený cíl SMART?
- je stanoveno kdy (time-bounded),
- je stanoven konkrétní počet (specific),
- cíl je relevantní (zde se např. jihočeská firma INKAPO specializuje na energetické výpočty pro pasivní domy),
- 15 klientů je pro kvartál ambiciózní, ale dosažitelný cíl (achieveable),
- cíl jde měřit.
Cíle v marketingu
Myslím, že to byl Peter Drucker ↑, kdo řekl:
Co není možné měřit, to není možné řídit.
John Wanamaker v souvislosti s reklamou říkal:
Vím, že polovinu rozpočtu na reklamu vyhazuji z okna. Jenomže nevím, která půlka to je.
Díky webové analytice je to možné říci docela přesně, tedy alespoň v online marketingu. Vždy, když navrhuji kampaň, stanovujeme s klientem cíle podle metodiky SMART. Ať už jde o reklamu ve vyhledávání či bannerovou reklamu. Rozhodně nejde jen o CTR, cenu prokliku apod., ale zejména o konverze. Cíle je vhodné stanovovat i pro SEO a samozřejmě i pro UX (to zejména ve fázi tvorby webu). Celá problematika stanovování cílů úzce souvisí s KPI – klíčovými ukazateli výkonnosti.
Další zdroje informací související s pravidlem SMART:
- Metodika GTD (Getting Things Done) – Mít vše hotovo
- Téma SMART na webu MIT (Massachusetts Institute of Technology) ↑
- Téma SMART cílů na Wikipedii v angličtině ↑
- Téma SMART na webu ManagementMania ↑