Pečovatel (anglicky caregiver) je marketingový archetyp, který pohání soucit, velkorysost a touha pomáhat ostatním. Jiné názvy pro tento archetyp jsou opatrovník, altruista, světec, rodič, pomocník nebo zastánce. V reálném světě je reprezentován osobnostmi typu Lady Diany či Matky Terezy. Ve světě marketingu značkami jako Dove, Unicef, Johnson & Johnson nebo Člověk v tísni. Policisté, lékaři – i to jsou Pečovatelé.
Pro Pečovatele je na prvním místě pomáhat ostatním. Je pro něj důležitější doložit péči skutky, než prázdnými slovy.
Starost o ostatní
Hlavní touhou Pečovatele je chránit lidi před újmou, jeho cílem je pomáhat jim. Obává se sobectví a nevděku. Strategií Pečovatele je dělat něco pro ostatní, jeho velkým darem je soucit a velkorysost. Může padnout do léčky sebeobětování či ovládání ostatních.
Marketing Pečovatele
Tento archetyp je vhodný pro značku, pokud produkty slouží rodinám, mají souvislost s jídlem (například polévky, pečivo), souvisejí se zdravotnictvím, vzděláním či dokonce politikou. Dalšími příklady vhodných oblastí mohou být neziskové a charitativní organizace, popřípadě organizace, které pomáhají lidem být v kontaktu s ostatními či se o ně (nebo sebe sama) starat.
Další informace:
- Mark, M.; Pearson, C. S. Hrdina nebo psanec – jak vytvořit jedinečnou značku pomocí síly archetypů. Brno: Bizbooks, 2012. ISBN: 978-80-265-0027-8
- Archetyp Pečovatel na webu NVision Designs ↑