Psanec (outlaw) je marketingový archetyp. Synonymem pro tento archetyp je značka Harley Davidson. Proč? Protože základní motto tohoto archetypu zní:
Pravidla jsou od toho, aby se porušovala.
Dalším příkladem je značka Apple. Ta je podle mého názoru ještě napůl archetyp kouzelník (úžasné technologie jsou jistým druhem magie), ale podívejte se například na tohle video z roku 1984.
Další indicie, která podtrhuje zařazení firmy Apple do kategorie rebel je jeho vlastní logo.
Nakousnuté jablko
Proč je jablko v logu nakousnuté? Určitě znáte příběh o Adamovi a Evě ↑. Stručně řečeno: Adam si jako rebel (s následky pro celé lidstvo) ukousl zakázaného ovoce. Ale všimněte si původního loga. To mnohem víc odpovídá právě zmíněnému archetypu kouzelník. I sám Steve Jobs na jedné ze svých přednášek/prezentací řekl:
Čas, který máte, je omezený. Neztrácejte ho tím, že budete žít životy jiných. Nenechte se svázat dogmatem, že máte žít podle toho, co si druzí myslí.
– Mluv jako TED, s. 14, resp. proslov S. Jobse na Stanfordu ↑ (14. 6. 2005)
Harley Davidson. Vy, motorka a cesta. Bez pravidel?
Jak si představujete motorkáře? Člen Outlaws nebo Hell´s Angels? A věděli jste, že motorky HD si nejčastěji kupují muži nad 50 let, úspěšní podnikatelé, lékaři, právníci? A až nějaký Harley uvidíte na silnici, vsadil bych se, že jezdec nepojede jako „dárce orgánů“. Nicméně tato značka se dlouhodobě profiluje jako rebel/odpadlík. Pravidla jsou od toho, aby se porušovala. Ale často ne zas tak doslova. Jistě se najdou i jezdci na HD, kterým pravidla nic neříkají. Ale pokud budete mít možnost, podívejte se na Bike Night v Milwaukee. Sjedou se tam z blízkého i dalekého okolí. Respektují dopravní předpisy, jsou neuvěřitelně pohostinní, uvítají i japonskou motorku a rádi si s vámi popovídají. Jenže když otočí klíčkem v zapalování, ten pocit volnosti, nespoutanosti… se hned dostaví.
Chceš-li žít mimo zákon, musíš být čestný.
– Bob Dylan
Pro koho se hodí archetyp psanec?
Podle Markové a Pearsonové můžete archetyp psanec rebel využít, pokud:
- se zaměstnanci a zákazníci cítí odcizeni od společnosti,
- významem/účelem produktu je něco ničit,
- výrobek není moc prospěšný pro zdraví,
- produkt pomáhá udržovat hodnoty, které jsou ohrožené, nebo prosazuje nové,
- cena je nízká až středně vysoká (zde osobně úplně nesouhlasím – oba výše uvedené příklady, HD i Apple tvrzení elegantně vyvracejí).
[wp-review id=“1264″]
Další informace o archetypu psanec/rebel/odpadlík:
- the Outlaw ↑ (prezentace SlideShare od Emily Hean)
- Mark, M.; Pearson, C. S. Hrdina nebo psanec – jak vytvořit jedinečnou značku pomocí síly archetypů. Brno: Bizbooks, 2012. ISBN: 978-80-265-0027-8
- Ronnber, A. (ed.) et al. The Book of Symbols: Reflections on Archetypal Images. Köln: Taschen, 2010. ISBN: 978-3-8365-1448-4