Vrstvy produktu (marketingový mix)

Produkt jako součást marketingového mixu má několik vrstev. Co jsou vrstvy produktu? Jádro, fyzický (vlastní) produkt a rozšířený produkt.

Můžeme si je představit jako slupky, které obalují produktové jádro a navazují na něj. Obrázek vydá za tisíc slov:

Produktové vrstvy jsou slupky, které se nabalují na jádro.
Produktové vrstvy jsou slupky, které se nabalují na jádro.

Jádro produktu

Jádro produktu je základem produktu. Například: pokud máte žízeň, jádrem produktu, který reaguje na vaši poptávku je nápoj/pitná tekutina, která hasí žízeň. Nicméně paleta, čeho všeho využít, je velmi široká. A právě zde přichází na řadu další slupka.

Gibsonovou affordancí je i obyčejnéGibsonovou affordancí je i obyčejné ouško u hrnečku ouško u hrnečku
Nápojů, které uhasí žízeň, může být celá řada.

Fyzický produkt

Fyzický produkt postihuje důležité vlastnosti výrobku/služby. Jde v případě nápojů jde například o:

  • chuť,
  • barvu,
  • sycený/nesycený nápoj,
  • vzhled láhve,

Jednoduše – jsou to často právě aspekty fyzického produktu, čím se od sebe různé výrobky liší. Právě ty bývají prezentovány v reklamách. A pokud to marketéři myslí se svou značkou vážně, dlouhodobě budují její archetyp. Marketéři se snaží, aby se zákazníkům vybavila při zmínce konkrétního typu produktu právě jejich značka, jejich logo.

Známé logo Budějovického Budvaru - zavěšené na stěně restaurace
Tak schválně – napadl vás Budvar
Červené logo firmy Coca-Cola
Coca-Cola
Nebo Red Bull?

Rozšířený produkt

Od jádra nejdále je rozšířený produkt. To jsou služby, které produkt doprovází. Marketingové učebnice uvádějí například pojištění, poradenství, donášku/dopravu atd. V souvislosti s nápoji to mohou být různé soutěže či aktivity, u kterých může být i obtížné odlišit je od marketingové komunikace.


[wp-review id=“1287″]

Další informace k tématu: