Produkt jako součást marketingového mixu má několik vrstev. Co jsou vrstvy produktu? Jádro, fyzický (vlastní) produkt a rozšířený produkt.
Můžeme si je představit jako slupky, které obalují produktové jádro a navazují na něj. Obrázek vydá za tisíc slov:
Jádro produktu
Jádro produktu je základem produktu. Například: pokud máte žízeň, jádrem produktu, který reaguje na vaši poptávku je nápoj/pitná tekutina, která hasí žízeň. Nicméně paleta, čeho všeho využít, je velmi široká. A právě zde přichází na řadu další slupka.
Fyzický produkt
Fyzický produkt postihuje důležité vlastnosti výrobku/služby. Jde v případě nápojů jde například o:
- chuť,
- barvu,
- sycený/nesycený nápoj,
- vzhled láhve,
- …
Jednoduše – jsou to často právě aspekty fyzického produktu, čím se od sebe různé výrobky liší. Právě ty bývají prezentovány v reklamách. A pokud to marketéři myslí se svou značkou vážně, dlouhodobě budují její archetyp. Marketéři se snaží, aby se zákazníkům vybavila při zmínce konkrétního typu produktu právě jejich značka, jejich logo.
Rozšířený produkt
Od jádra nejdále je rozšířený produkt. To jsou služby, které produkt doprovází. Marketingové učebnice uvádějí například pojištění, poradenství, donášku/dopravu atd. V souvislosti s nápoji to mohou být různé soutěže či aktivity, u kterých může být i obtížné odlišit je od marketingové komunikace.
[wp-review id=“1287″]
Další informace k tématu:
- Product Layers ↑ (MarketingTeacher.com)
- Marketingový mix ↑ (MJournal.cz)