Mudrc (anglicky the Sage) je (nejen marketingový) archetyp, který je charakteristický svou touhou objevit pravdu. Jeho cílem je využít inteligenci k pochopení fungování světa. Úskalím tohoto archetypu je, že kvůli nekonečnému studiu nikdy nemusí začít žít/konat.
Další jména pro mudrce
Podle Mark, Pearson (2010) lze použít i další názvy jako např. expert, vědec, detektiv, věštec, kritik, poradce, filozof, badatel, myslitel, vizionář, profesionál, mentor, učitel, hloubavý člověk. Ukázkovým příkladem člověka typu mudrc je například Jan Patočka.
Mudrc v marketingu
V marketingu je archetyp mudrc vhodný tam, kde je kladen důraz na znalosti, inteligenci, kde se přemýšlí. Využití tohoto archetypu pro identitu značky je dobrým krokem, pokud firma:
- poskytuje odborné rady a informace,
- povzbuzuje své klienty k přemýšlení,
- využívá nové vědecké poznatky,
- využívá pro doložení kvality tvrdá data a fakta,
- odlišuje produkt od ostatních, jejichž kvalita je sporná.
Příklady značek typu mudrc
Protože tento web je zaměřen především na obor marketing, je vhodné ukázat i příklady značek/brandů, které archetyp mudrc cíleně budují a dlouhodobě využívají. Jde například o tyto:
- stanice Český rozhlas Plus (dříve ČRo 6),
- televizní kanál ČT24,
- knihkupectví Barnes & Noble,
- konzultační společnosti PricewaterhouseCoopers, Ernst & Young,
- Stanford University,
- fyzik Albert Einstein,
- televizní hvězda Oprah Winfrey.
Marketing, který nutí lidi přemýšlet
Jak vyplývá z výše uvedeného, archetyp mudrc není zdaleka pro každou značku či produkt. Často vyžaduje, aby zákazníci přemýšleli a považovali přemýšlení za důležité. Zcela jistě se mudrc nehodí ani pro firmy ani pro zákazníky, kteří kladou důraz zejména na nejnižší cenu, nízkou kvalitu apod.
[wp-review id=“1334″]
Další informace o archetypu mudrc:
- the Sage ↑ (prezentace na SlideShare od Emily Hean)
- článek o archetypu mudrc ↑ zejména v literatuře od Markéty Růžičkové
- Mark, M.; Pearson, C. S. Hrdina nebo psanec – jak vytvořit jedinečnou značku pomocí síly archetypů. Brno: Bizbooks, 2012. ISBN: 978-80-265-0027-8