Cross Selling (česky křížový nebo také křížný prodej) je marketingová/obchodní taktika, která má za cíl zvýšit obrat firmy vhodným nabízením souvisejícího zboží.
Poznámka: S tématem Cross Selling také souvisí pojem Up Selling.
Cross Selling lze realizovat téměř při jakémkoli způsobů prodeje, ať jde o e-shopy (e-commerce), osobní prodej apod.
Příklad Cross Sellingu na Alze a na Datartu
Podívejme se, jak využívají tuto techniku dva známé české e-shopy: Alza.cz a Datart.cz. Představte si, že si chcete pořídit nový smartphone – v našem případě Nokia 6. Podívejte se, kde zmíněné elektronické obchody aplikují Cross Selling přímo na produktových stránkách.
Cross Selling: nabídka musí být relevantní a užitečná
Aby byla šance na úspěch prodeje co nejvyšší, musí dávat nabídka komplementárního zboží smysl. Těžko si k mobilnímu telefonu jen tak koupíte zahradní hadici, ale nabídne-li vám prodejce kvalitní pouzdro – a navíc ještě za zvýhodněnou cenu, je to již výrazně zajímavější alternativa. Typicky může následovat ještě fólie (rovnou s možností aplikace na telefon), různé kabely, paměťové karty, powerbanky, sluchátka atd. Datart navíc na čestném místě nabízí i předplatné MS Office. Podívejme se, jakou má cross-selling na zmiňovaných e-shopech formu.
Datart: kompaktnější, Alza: komplexnější a bez nutnosti klikat
Ačkoli je zobrazení u Datartu na první pohled přehlednější, zákazník musí pro zobrazení jiných kategorií nabídky klikat. Alza volí pro prezentaci křížového sortimentu formu otevřené tabulky, která zahrnuje řadu kategorií (konkrétně to jsou originální příslušenství, pouzdra a obaly, baterie a nabíjení, paměťové karty a další úložný prostor, sluchátka a handsfree, bezdrátové audio, drony a droidi, kabely, příslušenství do auta, smart wearables, čištění a údržba a ostatní.
Navíc je zde prezentován i Up Selling, a to formou nabídky ochranného polepu telefonu s vlastním stylem. Který ze způsobů funguje lépe? Osobně bych si vsadil spíše na ten u Alzy. Nicméně pokud byste chtěli v rámci UX vyzkoušet změny na vašem vlastním e-shopu, určitě zkuste A/B testování.
Jak moc chcete přidat plyn vy sami?
Nejlepší řešení skvěle fungují a na první pohled vypadají jednoduše a srozumitelně. Jsem marketingový konzultant a pomáhám organizacím růst v online i offline světě. Rád pomohu i vám. Stačí se jen ozvat.
Další informace k tématu:
- Výklad pojmu na webu ManagementMania.com ↑
- Výklad pojmu dle American Marketing Association ↑
- Výklad na webu Shoptet.cz ↑
- Příklad Cross- a Up- Selling v pohostinství ↑