V případě, že si necháváte pro svou značku zpracovat nové logo, dejte si dobrý pozor na to, v jakém formátu jej od tvůrce obdržíte. Není totiž formát jako formát a mohlo by se stát, že logo sice dostanete, ale nebude moc k použití. O co přesně jde?
Základní typy formátů: vektor a rastr
Grafické výstupy se ukládají do dvou základních typů:
- vektorový (např. PDF, SVG, EPS, AI, CDR)
- rastrový (např. PNG, JPG, TIFF, PSD)
Odlišují se tím, jak je v nich uložena informace o obsahu.
Ve vektorové grafice je veškerý reprezentován přesně definovanými útvary (body, přímky, křivky, mnohoúhelníky) s různými vlastnostmi. Díky tomu je možné obsah zvětšovat (či zmenšovat) dle libosti bez ztráty kvality. Vektorová grafika se tvoří v různých programech, jako je např. Inkscape, Corel Draw nebo Adobe Illustrator.
V rastrové (bitmapové) grafice je však obsah uložen jako mřížka bodů. Při změně velikosti (převzorkování) se tak nelze opřít o tak kvalitní informaci (jak obraz zvětšit či zmenšit) jako v případě vektorové grafiky. Proto je zvětšování rastrových obrázků docela problematické. Dochází při něm totiž k poměrně velké ztrátě kvality původního obsahu. A to je konkrétně v případě loga podstatný problém. Rastrová grafika se tvoří například v digitálním fotoaparátu, při skenování či v programech Gimp, Corel Photo Paint či Adobe Pohotoshop.
V jakých formátech chtít nové logo?
Předpokládejme, že nové logo nebudete chtít použít pouze na novém webu a na vizitkách. Často jsou zapotřebí také aplikace na různé reklamní předměty, potisk textilu, velkoformátový tisk, grafika na autě apod. Jaké formáty se tedy hodí?
- PDF (Portable Document File) – lze otevřít a upravovat i v programu Inkscape, který je zdarma
- EPS (Encapsulated Post Script) – dtto
- SVG (Scalable Vector Graphics) – dtto
- případně také AI (Adobe Illustrator) či CRD (Corel Draw), pokud máte takové programy k dispozici
Vše výše uvedené jsou, jak již bylo řečeno, vektorové formáty a lze je bez problémů škálovat dle potřeby. Zásadní výhodou vektorové grafiky je, že z ní pohodlně vyrobíte rastrové obrázky na několik kliknutí. Naopak to – zejména jde-li o složitější obrázek – bohužel neplatí.
Logo byste však měli obdržet i v nejběžnějších rastrových formátech – tedy PNG (s transparentním pozadím) či JPG.
Pozor na to, jaké formáty jsou uvedeny v objednávce
Někdy se stává, že na první pohled výhodná nabídka tvorby loga se může poněkud prodražit. Proč? Protože v základu dodavatel slíbí pouze dodání rastrového výstupu – a za dodání vektoru si nechá zaplatit více, než byla původní cena loga.
Úprava loga: jednoduchá záležitost nebo i noční můra
Někdy budete možná potřebovat do loga zasáhnout. Taková akce by měla být promyšlená a citlivě provedená (hovoříme např. o dočasném doplnění nějakého výročí) či spojení loga s nějakým aktuálním doplňkem (jak to například dělá Národní galerie Praha pro různé výstavy). V takovém případě je třeba dát zaprvé pozor, zda to licence loga umožňuje a zadruhé se řídit logomanuálem (šikovná pomůcka s pravidly a návodem, jak lze logo využít).
Pro úpravu loga se mnohem víc hodí právě práce s vektorem.
Jak na vektorizaci loga, pokud nemáte zdrojový soubor
Existují v zásadě dvě možnosti:
- překreslení v nějakém programu, který vektory umí ukládat
- automatický převod bitmapy do vektoru
- v grafickém editoru
- pomocí nějakého online nástroje (většinou se za to platí a výsledek nemusí být stoprocentní)
Nejlepší je problémům předcházet
Solidní tvůrce loga před vámi nebude nic skrývat a nebude účtovat žádné poplatky, o kterých by předem nebyla řeč. V případě vašeho zájmu dodá i přehledný grafický manuál a dostanete licenci pro použití v tuzemsku a EU, popř. pro celosvětové užití. Logo je prvkem, který by měl vaši značku ozdobit, nikoli vám přidělávat starosti.
Chcete nové logo?
Jsem tvůrce log, který se živí marketingem od roku 2010. Nekonkuruji nejnižší cenou ze všech, ale garantuji vám poctivou práci, kterou se budete chtít pochlubit ostatním. Pracuji pro klienty v ČR i v USA. Rád pomohu i vám. Stačí jen dát vědět. A proč to odkládat? Zavolejte mi třeba hned na 721 424 918 nebo pošlete poptávku na jan@marketinmmind.cz.
Ukázky mé práce: