Říká se, že čas letí rychle, když člověka něco baví. Je skvělé, když zjistíte, že patříte mezi lidi, kteří to mohou dosvědčit na základě osobní zkušenosti. Když jsem se před lety rozhodl založit Marketing Mind, měl jsem předsevzetí, že budu pravidelně publikovat kvalitní obsah zaměřený zejména na (online) marketing. Krátce poté, co jsem si vytvořil webovou prezentaci, moje žena odjela na víkend s kamarádkami do Německa. Chytil jsem příležitost za pačesy a během onoho víkendu dal dohromady základ marketingového slovníku pojmů. Dal jsem si s tím opravdu práci, a tak to zabralo spoustu času. Jak se říká – obsah je král. Tak když už, tak pořádně. Dělalo mi radost, když jsem viděl, jak si jednotlivé publikované pojmy postupně získávají své místo na slunci (rozuměj ve výsledcích vyhledávání na Googlu). Někdy to šlo rychle, jindy pomaleji. Ale bylo skvělé pozorovat, jak teoretické poučky opravdu fungují v praxi.
Obsahový marketing v praxi opravdu funguje
Nejdřív se zamyslet nad rámcem publikačního plánu, vymyslet témata, určit obchodní roli jednotlivých příspěvků, udělat analýzu hledanosti, připravit myšlenkovou mapu, napsat text, připravit grafiku, nechat uležet, udělat revizi, propojit s dalším obsahem a šup s tím do světa. To platí jak pro slovník pojmů, tak pro klasické blogové příspěvky. A pak byl čas pozorovat, jak roste návštěvnost i poptávky. Někdy to šlo snadněji, jindy hůře. Ale vidět, že to funguje, je opravdu povzbuzující. S rostoucím počtem klientů i zakázek však zákonitě začne ubývat času. Pořád jsem se však snažil dodržovat nějakou rozumnou maximální dobu mezi publikováním nového obsahu. Docela dlouho se mi to dařilo.
Rok 2019: rekonstrukce, přírůstek do rodiny a stěhování
Ale pak přišel leden 2019 a s ním začátek rekonstrukce našeho rodinného bydlení. A všechno bylo jinak. Myslím, že každý, kdo někdy něco rekonstruoval nebo přestavoval, mi dá za pravdu, že je to náročné. K běžné práci na projektech a zakázkách jsem mi přibyla i funkce řidiče valníku se sklápěčkou Iveco. Jezdil jsem pro veškerý potřebný materiál. A že ho bylo. Podobně jako ve slavné komedii Na samotě u lesa bych mohl napsat celý výčet: beton, tvárnice, cihly, tvárnice, trámy, železné konstrukce, písek, štěrk, izolace atd. Hrozně moc mě to bavilo. Kromě toho bylo ještě třeba celou stavbu organizovat. To měl sice na starosti můj skvělý otec, ale i já byl do organizačního procesu pořádně zapojen. Takže od ledna 2019 probíhala rekonstrukce. A v září toho samého roku se nám narodila naprosto fantastická dcera. V listopadu a prosinci jsem dodělával různé pomocné práce, které „korunovalo“ vymalování interiéru. V prosinci jsme se za pomoci našeho skvělého kamaráda (a zubaře) přestěhovali. Přesto všechno jsem si našel čas a během roku několik příspěvků napsal.
Rok 2020: nečekaná výzva pro všechny
Rok 2020 byl ale jiný. V roce 2019 jsme kvůli rekonstrukci neměli žádnou dovolenou a s ohledem na všechno, co se stalo, jsem se během ledna „dával dohromady“. Potřebovalo jsem si zkrátka odpočinout. Nikam jsme sice neodjeli, ale v práci jsem si naordinoval klidnější režim, trávil jsem hodně času s rodinou a přidávání obsahu na blog nebylo v tu chvíli prioritou a popravdě jsem na něj ani neměl myšlenky. Měl jsem pocit, že si prostě musím odpočinout. V únoru jsem už pracoval zase normálně, ale kvůli množství práce na blog už nezbyl čas. A pak přišel březen, s ním první vlna Covidu 19 a všechno se obrátilo vzhůru nohama. Řada klientů se dostala do potíží, někteří úplně pozastavili činnost a někteří ji „pouze“ omezili. Samozřejmě s ohledem na odvětví byli i takoví, kteří zaznamenali výrazně vyšší poptávku. Nechci, aby to vyznělo nějak špatně nebo necitlivě či cynicky, ale nejvíc mě překvapilo, když mi ze dne na den odřekla potvrzenou zakázku na nový web jedna pohřební služba. Kolem a kolem: pandemie koronaviru pořádně zamíchala s kartami a změnila pravidla hry. Opravdu mě moc mrzí, že přípravu na druhou vlnu naše vláda evidentně nezvládla a spousta podniků a firem nyní bojuje o holé přežití. Určitě to nemuselo dojít až do současné situace, ale to je téma na úplně jiný příspěvek.
Zkrátka a jednoduše: během jara a léta jsem napnul síly na pomoc klientům a na zdárné provedení prací, které byly domluveny a potřeba, včetně pravidelné práce na dlouhodobých zakázkách. Pamatujete, jak jsem na počátku příspěvku napsal, že když vás něco baví, čas letí jako splašený? Jako táta tohle vnímám ještě intenzivněji. Vidím, jak moje dcera roste jako z vody. Každý den je znát, každý den přináší nějaký pokrok. Přiznám se: mám-li si vybrat mezi časem stráveným s ní a psaním příspěvku, vyberu si bez váhání to první.
Nová energie a publikační polepšení
Jsem vděčný za to, že mám skvělou rodinu, práci i skvělé klienty. S řadou z nich pracuji už roky. Vlastní blog a publikační činnost jsem poslední dobou zanedbával. Určitě to není kvůli tomu, že by nebylo o čem psát (pravý opak je pravdou). Psaní mě baví. Pro své zákazníky něco píšu prakticky denně. Vymýšlím publikační strategie i plány, píšu příspěvky, články, textuji reklamu, připravuji reporty, analýzy apod. A po dopsání tohoto textu až sem si zase v plném rozsahu uvědomuji, jakou radost mi dříve přinášela tvorba obsahu pro vlastní potřebu, pro publikaci na vlastním webu. Je to tu zpět a s ještě větší silou. Mám z toho radost a chci se s vámi podělit o řadu zkušeností, poznatků a tipů, které jsem získal při práci na různých projektech – ať jde o komunikační kampaně, weby, tvorba loga nebo různé analýzy a konzultační služby. Už teď mám v hlavě rozpracováno téma příštího příspěvku. A to vše znamená, že kovářova kobyla byla právě okována.