KPI je zkratkou anglických slov Key Performance Indicator. Jde o metriku, která monitoruje to, co je pro organizaci důležité a velmi úzce souvisí s jejím výkonem a zdravím. KPI se formulují v různých oblastech – např. může jít o značku, kampaň, obrat, zisk atd.
Klíčový ukazatel
Jako KPI má sloužit ukazatel, který je v souvislosti s danou aktivitou klíčový (key). U webu může jít například o počet odeslaných poptávek, počet lidí registrovaných k odběru newsletteru apod. Na vrcholu pyramidy by však měl být ukazatel, který má pro byznys největší vliv a dá se převést na peníze. Další příklady KPI:
- získání nového zákazníka
- zvýšení ziskovosti produktu o 15 %
- snížení nákladů na získání zákazníka o 50 %
- vytvoření povědomí o produktu u 650.000 lidí v daném segmentu
Správné nastavení KPI
U indikátoru výkonu vše stojí a padá s jeho správným nastavením. Co je platné, že e-shop má měsíční návštěvnost 10.000 lidí, když nákup dokončí pouze 4 lidé a celková tržba je 4.000,- Kč? Návštěvnost je sice důležitá, ale samotný počet návštěvníků rozhodně neznamená podnikatelský úspěch. Lépe si v porovnání s předchozím e-shopem povede například ten, který má návštěvnost pouze 1.000 lidí, ale z nich dokončí nákup 40 a každý utratí 15.000,- Kč. A to má desetinovou návštěvnost.
Více informací o KPI:
- Key Performance Indicators ↑ (Common Language Marketing Dictionary)
- Key Performance Indicator ↑ (Wikipedia)