Segment je skupina zákazníků, které má smysl chápat jako určitý celek. Existují tři základní požadavky na segment:
- Dostatečná velikost: tato podmínka musí být splněna, aby se vyplatilo na segment cílit
- Vnitřní homogenita: zákazníci v segmentu by měli mít alespoň rámcově stejné charakteristiky
- Stálost v čase: třetí základní podmínkou pro práci se segmentem je minimální potřebná stálost v čase
Formy segmentace
Segmentovat lze na základě různých kritérií, například:
- demografie (věk, pohlaví, velikost rodiny, etnická příslušnost, …)
- geografie (kontinenty, regiony, země, kraje, města, …)
- psychografická kritéria (introverti, extroverti, ambiciózní, …)
- socioekonomická kritéria (příslušnost k různým třídám – dělnické profese, střední třída, špičkoví manažeři atd.)
Proces segmentace
Segmentace se provádí jako první ze série kroků segmentace – targeting – positioning. Má tři základní fáze:
- Průzkum: zjištění situace, trendů, možností, sběr dat a informací
- Analytika: vyhodnocení
- Profilování: finální charakteristika segmentů a propojení všech získaných dat
Další informace o tématu segmentace:
- Segmentace mezinárodních trhů, výběr cílových trhů a positioning ↑ (BusinessInfo.cz)