AIDA je zkratkou anglických slov Attention, Interest, Desire, Action – česky: pozornost, zájem, přání, akce. Termín souvisí i s pojmem ACCA, který je typický především pro online marketing.
Vyvolání pozornosti
Nejdříve potenciálního zákazníka z určitého segmentu zaujme například reklama nebo obal.
Zájem
Tato fáze je charakteristická bližším zkoumáním produktu nebo služby.
Přání
Fáze zájmu přechází do fáze přání. Rozhodující je, zda potenciální zákazník patří do skupiny efektivní koupěschopné poptávky.
Je skvělé, že se vám líbí toto auto. Škoda, že na něj však nemáte peníze…
Akce
Akce je poslední fází modelu AIDA. V závislosti na tom, jak dlouho trvaly předchozí fáze (zda se situace odehrála u regálu se sladkostmi v supermarketu nebo šlo o dlouhý výběr nové kytary) jde buď o standardní nebo impulzivní nákup.
Další informace o tématu AIDA:
- Definition of AIDA ↑ (Wikipedia)