Když máme hotové zadání tvorby loga, kterému jsme se věnovali v minulém díle seriálu, otěže přebírá kreativita. Ta musí začít pracovat na plné obrátky. Znovu připomeňme, že je dobré vědět, jak se prezentuje konkurence (u nás, v zahraničí), abychom od počátku nešli jasně slepou uličkou.
Generování nápadů
Je potřeba si ujasnit, jaký styl má logo mít. Tradiční či moderní, jednoduchý či složitější, textová/obrázková forma či kombinace atd. To vytyčí základní mantinely pro tvorbu. Jak získávám konkrétní nápady? Například pomocí myšlenkových map. Sepíšu si slova, která jsou pro danou značku charakteristická, rozvíjím je a doplňuji. Díky tomu samy přicházejí nové asociace a významy. Logo nemusí doslova a do písmene odrážet název či charakter (jako to je v případě loga Slivovice ze Zátiší – viz dále), může klidně jít i o metaforu (např. když jsem tvořil nové logo pro amerického imigračního právníka nebo pro Akademii Budějovice – také viz dále).
Často pomáhá též kombinování různých symbolů dohromady. Například pro již zmíněnou Akademii Budějovice šlo o:
- strom poznání,
- myšlenky a nápady,
- (osobní) růst
Nápadů není nikdy dost a žádný není ve fázi shromažďování „špatný“. Platí sice, že ve výsledku bude logo jen jedno, ale cesta k němu je klikatá a často se stává, že nápady, které bych původně zahodil se s odstupem času (několika dní) jevily jako dobrý základ pro další rozvoj. A naopak – první myšlenka, které jsem se chytil, jen málokdy obstojí tak, aby se dala finalizovat. To zkrátka k procesu tvorby patří.
Skicování
Ke skicování jsou zapotřebí dvě věci: tužka a papír. Ačkoli mám i grafický tablet Wacom, skicování na papír je rychlejší, pohodlnější a intuitivnější. Skicování znamená dát na papír cokoli mě napadne. Možná, že se to využije, možná, že se to zahodí – ale v každém případě to podpoří kreativní proud. V tuto chvíli ještě nepracuji s barvami. Proč? Protože je důležité soustředit se nejvíc na základ loga. Když bude dobře vypadat černobílé, barevné bude ještě hezčí. U skic jde o to dostat všechny nápady na papír, nechat je uležet a vybrat ty, se kterými dále pracovat, které rozvíjet.
Proč také neskicovat na počítači, rovnou ve vektorovém formátu? Protože to zbytečně zdržuje. Udělat pár tahů tužkou je zkrátka starý dobrý a osvědčený způsob. Je to podobné jako číst něco z monitoru nebo držet v rukou klasickou knihu. Jsem rozhodně příznivcem toho prvního.
Kolik skic loga udělat a kolik jich prezentovat?
To záleží na tom, za jak dlouho narazím na nápad, který je tím pravým. Většinou je potřeba udělat skic několik desítek. Nejsou to všechno originály, často jde o pozvolné rozvíjení hlavních designových směrů. Zkrátka je třeba pokračovat tak dlouho, dokud s výsledkem nejsem spokojen do té míry, že je možné jej prezentovat klientovi (v řádu jednotek směrů).
Proč prezentovat pouze několik skic?
- musí to být rozumné návrhy hodné rozpracování
- hrozí, že se vybere námět, který byl zavržen jako špatný
Dotažení vítězné skici do konce
Když se vybere vítězná skica, ještě na papíře se dopracuje a může se přikročit k vektorizaci. Ale o tom až příště.
Tvořím značky i loga
Jsem marketingový konzultant a pomáhám firmám růst. Rád pomohu i vám, stačí se jen ozvat.
Další informace
- Cesta k novému logu (1): Správné zadání
- Cesta k novému logu (3): Vektorizace
- Cesta k novému logu (4): Logomanuál
- Tvorba loga na míru
- Ukázky mých prací