Návštěvnost svého webu pravděpodobně znáte. A nejen to, téměř jistě máte nastaveno i sledování konverzí, hodnotíte výkon webu apod. To vše díky tomu, že používáte webovou analytiku. Online marketing se zkrátka bez konkrétních čísel neobejde. Právě výborná měřitelnost výsledků je jednou z jeho klíčových výhod. Jenomže jak zjistit absolutní minimum o tom, co se děje na webech konkurence? Existují nástroje, které vám mohou alespoň trochu pomoci. Podívejme se na jeden z nich. Uvidíte, jak zjistit návštěvnost webu konkurence či prakticky jakékoli (větší) domény.
Similarweb.com
Tato užitečná služba umožňuje získat rámcový přehled o provozu a dalších parametrech webových stránek. Čím na daný web chodí více lidí, tím více dat o něm bude na Similarwebu k dispozici. Jinými slovy – je pravděpodobnější, že na Similarwebu najdete víc informací o větších webech než o malých stránkách.
Informace z této služby sice neuspokojí toho, kdo „váží na lékárenských vahách“, rámcově a pro účely základního přehledu je však lze považovat za relevantní. Na jejich základě si můžeme udělat alespoň přibližný obrázek o objemu a charakteru provozu na daném webu.
Co se lze o konkurenčních webech dozvědět?
Služba Similarweb informuje o těchto ukazatelích (a jejich skupinách):
Základní přehled o návštěvnosti
- Počet návštěv za období
- Průměrná délka návštěvy
- Počet stránek na návštěvu
- Míra okamžitého opuštění
- Rozdělení návštěvnosti dle států
- Rozdělení návštěvnosti dle zdrojů
Odkazující stránky
Odkazující stránky s největším podílem na návštěvnosti. Nutno říci, že například v případě e-shopu Alza.cz je do těchto zdrojů zahrnuta služba Zboží.cz, Heuréka.cz však chybí (zřejmě s ohledem na majetkovou provázanost s konkurentem Alzy, e-shopem Mall.cz).
Návštěvnost z vyhledávání
- Neplacené vyhledávání (organic)
- Placené vyhledávání (paid, PPC)
Provoz ze sociálních médií
V této části je prezentován základní přehled o podílech jednotlivých služeb na návštěvnosti daného webu.
Display reklama
Tato sekce ukazuje, z jakých umístění a reklamních sítí lidé nejčastěji na web přicházejí. Typickým příkladem display reklamy je bannerová reklama.
Nejčastěji prohlížený obsah
Zde je věnován prostor subdoménám, složkám a nejpopulárnějším stránkám. Free verze Similarwebu informuje pouze o subdoménách.
Zájmy návštěvníků
Na tomto místě přehled informuje o tom, jaké mají návštěvníci webu nejčastěji zájmy, jaké další stránky navštívili a jakým tématům věnují největší pozornost.
Konkurenti a podobné stránky
Tady najdete příklady stránek, které systém vyhodnotil jako konkurenty nebo stránky s podobným zaměřením. Někdy se trefí více, jindy méně přesně.
V bezplatné verzi služby Similarweb můžete vybraný web porovnat s jedním konkurentem. Placená služba pak umožňuje přidat další konkurenty.
Související mobilní aplikace
Pokud je s webem spojena nějaká mobilní aplikace, zde by se měla zobrazit.
Limity nástroje a porovnání s jinými službami
Data prezentovaná na Similarweb.com podle zkušenosti nemusí v každém jednotlivém případě zcela přesně odpovídat skutečnosti a někdy je třeba brát je s rezervou. Rámcově však „sedí“. Někdy také data částečně nebo zcela chybějí. Jak už bylo uvedeno výše, jde převážně o weby s relativně menší návštěvností.
Doporučuji základní data porovnat ještě například se službou Netmonitor.cz ↑. Ta však pokrývá prakticky jen velké weby a zobrazuje tak pouze nejnavštěvovanější stránky v ČR. Další možností je podívat se např. na službu Toplist.cz ↑. I zde je však třeba mít se trochu na pozoru, protože data nemusejí odpovídat realitě.