ROPO efekt

ROPO/efekt/ je zkratkou anglických slov (Research Online, Purchase Offline). Někdy bývá označen také jako O2S (Online to Store) nebo ROBO (Research Online, Buy Offline). V zásadě jde o model zákaznického chování, který je charakteristický tím, že jeho první část je uskutečněna v online prostředí (získávání informací, porovnávání atd.), přičemž vlastní nákup probíhá v offline světě – na pobočce, v obchodě, kanceláři aj.

Jak je to v odvětvích a v jednotlivých zemích?

Skvělý nástroj na analýzu online chování zákazníků připravil Google. Jmenuje se Consumer Barometer ↑. Tento nástroj pomáhá porozumět tomu, jak lidé v různých částech světa využívají internet před tím, než se stanou skutečnými zákazníky (koupí si produkt či službu).

Při analýze ROPO efektu je Google Consumer Barometer užitečným nástrojem
Při analýze ROPO efektu je Google Consumer Barometer užitečným nástrojem

Na výše uvedeném obrázku je vidět, kdy lidé začali na internetu hledat informace o produktu či službě před vlastním uskutečněním nákupu. Je možné filtrovat pomocí celé řady faktorů a proměnných.


Další informace o tématu ROPO efekt: