ROPO/efekt/ je zkratkou anglických slov (Research Online, Purchase Offline). Někdy bývá označen také jako O2S (Online to Store) nebo ROBO (Research Online, Buy Offline). V zásadě jde o model zákaznického chování, který je charakteristický tím, že jeho první část je uskutečněna v online prostředí (získávání informací, porovnávání atd.), přičemž vlastní nákup probíhá v offline světě – na pobočce, v obchodě, kanceláři aj.
Jak je to v odvětvích a v jednotlivých zemích?
Skvělý nástroj na analýzu online chování zákazníků připravil Google. Jmenuje se Consumer Barometer ↑. Tento nástroj pomáhá porozumět tomu, jak lidé v různých částech světa využívají internet před tím, než se stanou skutečnými zákazníky (koupí si produkt či službu).
Na výše uvedeném obrázku je vidět, kdy lidé začali na internetu hledat informace o produktu či službě před vlastním uskutečněním nákupu. Je možné filtrovat pomocí celé řady faktorů a proměnných.
Další informace o tématu ROPO efekt:
- téma ROPO na Podnikatel.cz ↑
- výklad pojmu na Wikipedii (v angličtině) ↑
- příklad ROPO kampaně, kterou vytvořil MarketUP ↑
- starší, ale přesto zajímavá studie od GfK ↑
- O2S Vodafone (česká verze) ↑
- The Internet Economy (starší materiál od Boston Consulting Group) ↑