See, Think, Do, Care (česky vidět, myslet, dělat, pečovat) je model či rámec (někdy se mu také říká framework), který se používá pro vylepšení marketingové komunikace. Jeho základním přínosem je, že si díky jeho aplikaci lépe uvědomíte co, kdy, komu a jak máte sdělit. Jeho autor o něm říká, že model STDC má ambici sloužit jako
nástroj, pomocí kterého můžeme pohlédnout na všechny naše aktivity a vylepšovat je, aby přinášely větší zisky
See, Think, Do, Care (STDC) není převratnou novinkou, ale umožňuje podívat se na vaše komunikační aktivity z toho správného úhlu. Jste připraveni přidat plyn?
Rozdělte zákazníky podle fází jejich rozhodovacího procesu
Není možné jedním sdělením či komunikačním kanálem úspěšně zasáhnout všechny. V příspěvku o behaviorální segmentaci jsme viděli, že cesta (konverzní konverzní unnel) od někoho, kdo náš produkt či službu nezná k loajálnímu zákazníkovi je poměrně komplikovaná. Jak zajistit co nejlepší výsledek? Pro každou fázi rozhodování zákazníka je potřeba připravit odpovídající sdělení a správně ho doručit. Ukažme si to na příkladu.
Praktický příklad: malé a střední firmy
Ukažme si problematiku na příkladu B2B trhu.
See = lidé, kteří mají na starosti marketing
Na počátku si definujme nejširší cílovou skupinu – segment zákazníků. Může být například tvořena lidmi, kteří mají v malých a středních firmách na starosti marketing a marketingové plánování. V případě těch nejmenších firem jde přímo o majitele. Celkem vzato je to poměrně široká skupina, ale to je v případě skupiny „See“ v pořádku.
Think = lidé, kteří plánují růst a potřebují pomoci
V řadě případů tito majitelé nebo pracovníci marketingu hloubkově zajímají o dané téma a průběžně se snaží vzdělávat a hledat nové způsoby, jak se odlišit od konkurence. Pročítají články na blozích o marketingu. Snaží se budovat značku, zvyšovat prodeje apod.
Do = lidé, kteří právě hledají marketingového konzultanta
Kategorie „Do“ primárně obsahuje lidi, kteří spadají do cílového segmentu a právě hledají váš produkt nebo službu. V mém případě jde o služby spojené s online marketingem či marketingovými konzultacemi.
Care = prohlubujte vztah
Sem zařadíme ty, kdo u vás již nakoupili a chcete si je hýčkat/rozmazlovat. Právě A. Kaushik v souvislosti s písmenem C nakonec zaměňuje „Care“ za „Coddle“.
Jak oslovit lidi během jejich rozhodovacího procesu?
Zde se dostáváme k jádru problému. Jde totiž o vhodné využití komunikačních kanálů pro oslovení publika během jejich rozhodovacího procesu. Co to znamená v praxi? Uvědomit si, že trh je ve skutečnosti tvořen mnohem více lidmi než těmi, kteří právě služby hledají. Říká se, že aktivně hledají vaše služby asi pouhá 3 % (prosím, berte to číslo s rezervou) z celkového počtu potenciálních zákazníků (vztaženo např. na PPC reklamu ve vyhledávání).
Cíle pro jednotlivé fáze
Obrázek obsahuje pouze zlomek z možných nástrojů, které nabízí online marketing. Klíčem k úspěchu je vytvoření jejich správného mixu. Na něco se bude hodit PPC reklama ve vyhledávání, na něco bannerová reklama, na něco remarketing, to samé platí o e-mailingu atd. Nyní již „otřepaná“ teze, že obsah je král, však platí beze zbytku. To znamená, že velká pozornost by měla být věnována obsahové strategii – a tedy obsahu webu. Z dlouhodobého hlediska se vyplatí soustředit se na lidi ve všech fázích rozhodovacího procesu. To rozhodně nemusí znamenat
Budování značky, zvyšování povědomí
Výzkumy prokázaly (viz např. knihu Myšlení rychlé a pomalé), že zákazníci preferují to, co znají. Setkají-li se tak například lidé z firem se značkou Marketing Mind při hledání různých marketingových návodů, tipů apod., je určitá šance, že si tuto značku zapamatují. Možná ne napoprvé, ale napodruhé či napotřetí si všimnou. Pro to, aby se se značkou setkali ani není nutné rozjíždět displayové kampaně. Pro nejširší budování povědomí slouží obsahový marketing. A čtení těchto řádků je toho důkazem. Na tento příspěvek nevede žádná placená reklama. Úspěšným příspěvkem je v tomto ohledu například ten o marketingovém plánu, bodu zvratu či BCG matici. Ideální je nepsat „jen tak, naslepo“, ale vycházet ze zpracované analýzy klíčových slov. Krásný příklad také uváděl Marek Prokop na prvním Marketing Festivalu v roce 2013:
Přesvědčování
Jak je vidět z textu na obrázku, potenciálnímu klientovi se lze představit již relativně dlouho před tím, než přímo poptává naše služby. Ale jakmile je začne hledat, naši značku už zná a naše nabídka tak pro ně nemusí být velkou novinkou. Protože se se značkou setkal již několikrát (a byl-li obsah kvalitní), je potenciál pro nákup (či vykonání jakékoli jiné konverze) je vyšší, než kdyby nás vůbec neznal.
Péče
Tohle je prémiová skupina. Jsou v ní lidé, kteří už u vás nakoupili a znáte je. Je jen na vás, čím a jak je zaujmete a jak jim pomůžete. U spokojených zákazníků je však mnohem větší pravděpodobnost opětovného nákupu než u jiných cílových skupin.
Jak připravit správný komunikační mix?
Neexistuje jediné správné řešení. Vše musí vycházet z vašeho kontextu a cílů. Volbu jednotlivých nástrojů a komunikačních kanálů je potřeba pečlivě zvážit. Například já osobně jsem ještě do online reklamy neinvestoval ani korunu (tento text vznikl v květnu 2018). Těžištěm aktivit pro můj vlastní byznys je obsahový marketing, který mi přináší většinu klientů. Tedy přesněji většinu těch, kteří nepřijdou na doporučení od klientů stávajících. U řady z nich však placené nástroje využíváme na denní bázi – a přinášejí výborné výsledky.
Co není možné měřit, to není možné řídit
Pamatujte, že není správné dělat rozhodnutí bez znalosti dat. Velmi cenné informace pocházejí např. z webové analytiky, existuje však také řada externích zdrojů (studií, dat atd.). Za všechny jmenujme např. Consumer Barometer.
Využijte STDC ve vlastní praxi
Pokud chcete využít model See, Think, Do, Care ve vlastním podnikání či firmě, rád vám pomohu. Jsem marketingový konzultant a pracuji pro firmy, podnikatele i neziskové organizace. Zvýšíme povědomí o vaší značce (a jestli ji nemáte, vytvořme novou), budete víc prodávat a vaše komunikace bude efektivnější. Stačí mě jen kontaktovat.
Další informace k tématu:
- Velmi komplexní vysvětlení tématu přímo na webu Avinashe Kaushika ↑
- Aktualizovaná verze STDC ↑ s návazností na obsahový marketing a měření (Kaushik)
- Kritika a zamyšlení: Srovnání STDC s AIDA a FCB na webu Markeeting ↑
- Komplexní rozcestník STDC od Michala Krutiše ↑
- Marek Prokop: Co spojuje SEO, UX a copywriting? ↑ (přednáška na Marketing festivalu 2013)