Virální marketing znamená využití internetu ke (spontánnímu, masovému) šíření zprávy/obsahu způsobem word-of-mouth. Efektem je podpora ostatních marketingových aktivit a dosažení stanovených marketingových cílů.
V souvislosti s virálním marketingem někdy zaznívají i spojení buzz marketing či virový marketing.
Jak vytvořit virální obsah
Jak píší Akpinar a Berger, virální marketing funguje nejlépe s využitím emocionálních apelů. Často jde o vtipná sdělení, legrácky apod. Virální (reklamní) sdělení však mohou pracovat i s dramatem, náladou, hudbou či šokem. Jsou navrhovány tak, aby jejich potenciál pro sdílení byl maximální.
Daniel Beulah na blogu MarketingSherpa ↑ formuluje tyto důležité body, které by měly být pro úspěch virální kampaně splněny:
- Musíte vědět, na koho se zaměřit (koho oslovit)
- Výborný obsah
- Načasování
Selže-li jedna část, selže celá kampaň.
Jen 15 % virálních kampaní splní cíle
Jak zmiňuje i web MediaGuru s odkazem na studii Jupiter Research (zmiňujeji i eMarketer), pouze 15 % virálních kampaní splnilo své cíle. Ačkoli jde o poněkud starší výzkum (rok 2006), velmi nízké číslo je výmluvné. Vytvořit kampaň s tím, že bude „virálně úspěšná“ bývá skutečný oříšek. Věci, které už jednou fungovaly, znovu fungovat nemusí, neexistuje jednoduchá obecně platná poučka (ačkoli někdy zadavatelé razí teorii „dejte tam koťátko a bude to fungovat).
Jaké cíle má virální marketing?
Samotné sdílení a šíření zprávy jako takové není primárním cílem. Výše uvedený výzkum uvádí toto:
- 71 % marketérů očekává zvýšení povědomí o značce
- 50 % chce díky virálním kampaním zvýšit prodeje online
- 44 % doufá ve zvýšení offline prodejů
Rozdíly mezi B2B a B2C
eMarketer říká, že marketéři, kteří cílí na spotřební trhy (B2C), ocení především sdílení na sociálních sítích. B2B marketéři pak považují za relevantní spíše zmínky v médiích či na blozích.
Příklady nejúspěšnějších kampaní
Mimořádně úspěšnou virální kampaní byla Ice Bucket Challenge (Kbelíková výzva ↑). Rozšířila se po celém světě.
Podívejte se také na 7 nejlepších virálních reklam ↑ (MJournal.cz).
Další zdroje informací:
- Akpinar, E.; Berger, J. Viral Marketing Works Best With Emotional Appeals ↑ Journal of Marketing Research, April 2017, pp. 318-330.
- Téma virální marketing na webu MediaGuru.cz ↑
- The Viral Marketing Effect ↑ (eMarketer.com)
- Správná cesta k virálnímu marketingu ↑ (MediaGuru.cz)