WordPress je výborným nástrojem pro tvorbu webových stránek (prezentací) nejen pro živnostníky, ale i pro malé a střední firmy a projekty či neziskové organizace

WordPress: výborný systém pro tvorbu webů

WordPress je nejpopulárnější redakční systém pro tvorbu a správu webových stránek na světě. 32 % stránek na internetu běží na WordPressu. Celkový počet jeho instalací  se blíží číslu 20 milionů. 


Původně byl WordPress určen pro tvorbu blogů, postupem času se však platforma vyvinula ve zcela plnohodnotný nástroj pro weby živnostníků, malých a středních firem, neziskových organizací i větších projektů. Ostatně podívejte se sami na příklady mnou vytvořených webů, které běží na WordPressu. Tento systém má řadu výhod i nějaké nevýhody (řešení, které by mělo jen samé výhody, na světě neexistuje).

Princip práce s WordPressem

WordPress je systém s neuvěřitelně širokými možnostmi. Napadá mě, že je to podobné jako se psy:

Jak čivava, tak německý ovčák jsou psi. Liší se však od sebe tak, že byste je na společného předka skoro netipovali. S WordPressem je to podobné. Můžete z něj vytvořit jednoduchou mikrostránku i rozsáhlý publikační web. A v obou případech bude fungovat skvěle.

Začněme instalací.

Instalace WordPress

Vše funguje tak, že na hosting (na jehož kvalitě opravdu záleží a nevyplatí se šetřit!) se nahraje jádro systému. To se stahuje jako ZIP, nahrává se rozbalené (odkaz na stažení je dole), propojí se s vytvořenou databází a na několik kliknutí se systém nainstaluje. Tento krok není nijak složitý, stačí v podstatě jen znát správné přístupové údaje a vytvořit si login.

Výběr šablony

Po instalaci máte čistou verzi WordPressu, která obsahuje standardní šablonu (teď v lednu 2019 je aktuální Twenty-nineteen). Web se dá postavit i na ní, ale je to sice kvalitní, přesto generická šablona. Proto doporučuji dvě cesty:

  • vybrat si šablonu (zdarma nebo placenou); já osobně stavím prakticky všechny weby na úžasné Divi
  • nakódovat si vlastní šablonu (na to ale musíte umět programovat)

U řady šablon máte předpřipravené sekce, stránky, vzhled blogových příspěvků apod. Práci výrazně usnadní, pokud využívají i WYSIWYG editor. Ten výrazně usnadňuje práci. A například Divi má svůj vlastní, pravidelně aktualizovaný Divi Builder. Téma West používá PageBuilder (plugin, který lze zdarma stáhnout). Ale ten není ani zdaleka tak dobrý jako Divi Builder.

Přizpůsobení šablony

Web je potřeba odlišit od konkurence. Toto téma velmi úzce souvisí s pozicí značky, informační architekturou i obsahem, webovými texty a v neposlední řadě i designem. Zde bych pouze rád připomněl, že začínat grafickým designem je chyba. Musí mu předcházet řada kroků, včetně analýzy cílů, zákazníků, konkurence, analýza klíčových slov atd.

Funkce webu a pluginy

Pokud je potřeba, aby web uměl nějakou činnost (odeslání formuláře, registrace do newsletteru atd.), kterou WordPress sám od sebe neumí, existují tisíce a tisíce pluginů, které lze do systému přidat. Doporučuji používat pouze odzkoušené, široce používané, vývojáři dobře podporované a vzájemně kompatibilní pluginy. Kvalitní šablony, jako třeba Divi, mají řadu funkcionalit zabudované v sobě, nebo přímo seznam doporučených pluginů.

Důležitá poznámka: Některé věci není třeba řešit pluginy. Typicky jde například o nasazení kódů pro sledování Google Analytics či jiných systémů. To lze vyřešit přidáním pár řádků do kódu. Čím více pluginů se totiž používá, tím více je potřeba výkonu pro generování podoby webu jak ho vidí uživatel. A proto je zbytečné systém zatěžovat.

Ukázka výsledku testu webu na WordPressu pomocí Pingdom Tools.
Ukázka výsledku testu webu na WordPressu pomocí Pingdom Tools.

Návody a tutoriály

Protože je WordPress tak rozšířený a pracuje s ním tolik lidí, existuje také řada návodů, jak zprovoznit či upravit tu či onu funkcionalitu. Já jsem napsal například Jak posílat zprávy pomocí SMTP, Jak přesunout web na nový hosting apod.


Tvořím weby pro malé a střední firmy

Jsem marketingový konzultant a pomáhám firmám i jednotlivcům růst. Tvořím webové prezentace na zakázku na WordPressu. Pokrývám celý proces tvorby značky a loga přes analytickou část až po návrh a realizaci komunikačních kampaní. Rád pomohu i vám. Stačí se jen ozvat.


Další zdroje informací: