Má-li váš web vydělávat peníze, je nutné, aby jej lidé našli. Řada firem vynakládá velké úsilí na to, aby jejich prezentace byla na Googlu i Seznamu vidět co nejvýše. Aktivitám spadajícím do SEO věnují hodně času a nemalé prostředky. Najít web je jedna věc, zůstat na něm a provést konverzi druhá. Ale úzce spolu souvisejí.
Najít web a zůstat na něm
Ideální postup vypadá (z pohledu firmy) přibližně takhle:
- Lidé zadají klíčové slovo či spojení do vyhledávače
- Kliknou na web, který se jim z nějakého důvodu líbí nejvíc
- Najdou na něm to, co hledají
- Udělají to, co si majitel webu přeje (provedou konverzi)
Stává se ale, že i přes velké úsilí jsou konkurenti ve výsledcích vyhledávání nad vámi. Někdy i z na první pohled nepochopitelných důvodů. Odpověď na otázku proč může být relativně jednoduchá: vyhledávač jim dává přednost, protože jejich web se lidem lépe používá a tráví na něm víc času. I když to třeba na první pohled tak nevypadá.
Jak je na tom vaše konkurence?
Mimochodem, návštěvnost vašich konkurenčních webů můžete zjistit například pomocí služby Similarweb.com ↑. Důležitý ukazatel se jmenuje míra okamžitého opuštění (anglicky bounce rate). Čím vyšší hodnotu metrika má, tím (většinou) hůře. Zachycuje lidi, kteří na web přijdou a hned zase odejdou. Podobné je to i s průměrnou dobou návštěvy – tam však platí, že čím delší doba na stránce, tím (většinou) lépe.
Vyhledávače upřednostňují weby, které jsou příjemnější pro lidi
Základní poučka SEO zní:
Web musí být správně optimalizován pro vyhledávače, ale nikdy nezapomínejte, že má sloužit především lidem.
Jak Google, tak Seznam chtějí uživatelům dodávat relevantní výsledky. A tak spíše zobrazují odkazy na stránky, ze kterých lidé hned neodcházejí zpět na seznam výsledků, ale na webu zůstávají, protože se jim dobře používá. A najdou na něm zajímavý obsah.
Jak se posunout výš, když už „nejde optimalizovat“?
Předně – optimalizovat jde vždy. Mimo jiné i kvůli tomu, že konkurence nespí a optimalizuje sama. Výsledky vyhledávání nejsou statické a vysoké pozice nejsou nijak garantovány. Když dojde inspirace na téma „co dál dělat“, pomáhá zpracování kvalitní analýzy klíčových slov (i když ta by měla být stavebním kamenem od počátku). Proč? Už roky se v branži online marketingu skloňuje tříslovná mantra: Content Is King (obsah je král).
Vytvářejte obsah, který lidé hledají
Je mnohem jednodušší připravit relevantní obsah, když víte, co lidé chtějí. Není cílem být vidět na jedno či dvě klíčová slova v extrémně konkurenčním odvětví (ač to rozhodně není na škodu). Existuje i řada výrazů v kategoriích, které patří do tzv. long-tail (menší míra hledanosti i konkurence, větší míra detailu). Dalo by se říci, že dobrá analýza klíčových slov slouží jako světla u auta při jízdě v noci. Jízda s nimi je mnohem pohodlnější – a bezpečnější.
Představte lidem obsah maximálně efektivním způsobem
Druhou věcí je, jak příjemně se web lidem používá. Angličtina pro to má výraz UX (user experience). V zásadě jde o vymyšlení a realizaci co nejlepšího způsobu prezentace informací na webu a maximální usnadnění provedení konverze (viz i téma CRO). Tou je často odeslání formuláře, telefonát, zobrazení stránky s kontaktem, registrace k odběru novinek apod.
Audit webu ukáže jasnou cestu vpřed
Je docela možné, že už jste na webu udělali řadu optimalizačních kroků – a třeba i probíhaly řadu let zpátky. Jak zajistit, aby web kvůli změnám neztratil dosažené pozice? Všechno musí být promyšlené a podložené čísly. K tomu pomáhá audit webu. Díky této analýze jsou zjištěna úzká místa současného webu a připraví se i konkrétní návrhy na jeho změny.
Kdy začít? Teď
Jsem marketingový konzultant a pomáhám lidem i firmám dosahovat lepších výsledků. Pokud máte chuť přidat plyn, dejte mi vědět.
Další informace k tématu:
- Audit webu
- Webová analytika
- Analýza klíčových slov
- Optimalizace míry konverze (CRO)
- Designing a Page’s Content Flow to Maximize SEO Opportunity – Whiteboard Friday ↑ (Moz.com)