Zákazník

Zákazník je alfou a omegou marketingu. Právě on platí za produkty a služby. Zákazníci se řadí do segmentů, které se od sebe liší. Právě kvůli odlišnostem zákazníků je nutné používat i diferencovaný, nikoli homogenní marketing.

Základní typologie zákazníků

Peter Ulčin rozděluje zákazníky na několik typů. Zde je krátce představíme.

Negativní klient

Všechno vidí černě, je neustále proti. Zabírá na něj, pokud dokážeme produkt nebo službu prezentovat tak, že mu usnadní život.

Pedant

Tento typ zákazníka zajímají i ty nejmenší detaily. Hodiny a hodiny sleduje, porovnává, hledá… a nakonec si možná ani nic nekoupí. Tito lidé nejvíce slyší na fakta. Proto jim je přehledně nabídněte.

Příklad dlouhých konverzních tras - 18 návštěv webu z různých zdrojů před provedením konverze
Příklad dlouhých konverzních tras – desítky návštěv webu z různých zdrojů před provedením konverze; typický příklad pedanta

Leklá ryba

Produktu nebo službě nerozumí, vypadá, jako by byl ze „zpomaleného filmu“. Pro přesvědčení nepoužívejte žádné divoké karty, ale klid, trpělivost a řád. I na webu.

Upovídaný klient

Mysl těchto lidí je jako motýl. Létá z květu na květ, sem, tam. Jejich příjmení je multitasking. Ocení spoustu nabízených možností. Nakonec si i on vybere.

Král

Má přehled a chce, abyste to věděli. Potrpí si na kvalitu, je rád považován za elitu. Nechce být zatěžován maličkostmi, nejedná ukvapeně. Když se rozhodne, koupí i za hodně peněz.

Impulzivní zákazník

Takový klient koupí vše, co vidí. Postačí i hezký obal či vhodná pobídka. Pozor – ačkoli je otevřen nákupu, nenabízejte mu všechno. Jakmile by následně zjistil, že prohloupil, zapamatuje si to.

Arogantní narcis

Chová se nadřazeně a povýšeně. Všude byl dvakrát a od všeho má klíče. Klidně se vás zeptá, zda vůbec něco víte o marketingu. Rád je středem pozornosti. Ocení, když mu řeknete, jak je dobrý. Má rád pocit, že vás nákupem přece jen trochu převezl.

Klient, který koupí všechno

Ideální klient. Něco potřebuje, najde si to, prohlédne a koupí. S takovými je radost pracovat.


Další informace k tématu zákazník:

  • Ulčin, P. Jak prodávat, aby od vás kupovali? Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN: 978-80-247-5727-8
Neocenitelný pomocník pro pochopení zásad obchodu a marketingu
Neocenitelný pomocník pro pochopení zásad obchodu a marketingu