Zákazník je alfou a omegou marketingu. Právě on platí za produkty a služby. Zákazníci se řadí do segmentů, které se od sebe liší. Právě kvůli odlišnostem zákazníků je nutné používat i diferencovaný, nikoli homogenní marketing.
Základní typologie zákazníků
Peter Ulčin rozděluje zákazníky na několik typů. Zde je krátce představíme.
Negativní klient
Všechno vidí černě, je neustále proti. Zabírá na něj, pokud dokážeme produkt nebo službu prezentovat tak, že mu usnadní život.
Pedant
Tento typ zákazníka zajímají i ty nejmenší detaily. Hodiny a hodiny sleduje, porovnává, hledá… a nakonec si možná ani nic nekoupí. Tito lidé nejvíce slyší na fakta. Proto jim je přehledně nabídněte.
Leklá ryba
Produktu nebo službě nerozumí, vypadá, jako by byl ze „zpomaleného filmu“. Pro přesvědčení nepoužívejte žádné divoké karty, ale klid, trpělivost a řád. I na webu.
Upovídaný klient
Mysl těchto lidí je jako motýl. Létá z květu na květ, sem, tam. Jejich příjmení je multitasking. Ocení spoustu nabízených možností. Nakonec si i on vybere.
Král
Má přehled a chce, abyste to věděli. Potrpí si na kvalitu, je rád považován za elitu. Nechce být zatěžován maličkostmi, nejedná ukvapeně. Když se rozhodne, koupí i za hodně peněz.
Impulzivní zákazník
Takový klient koupí vše, co vidí. Postačí i hezký obal či vhodná pobídka. Pozor – ačkoli je otevřen nákupu, nenabízejte mu všechno. Jakmile by následně zjistil, že prohloupil, zapamatuje si to.
Arogantní narcis
Chová se nadřazeně a povýšeně. Všude byl dvakrát a od všeho má klíče. Klidně se vás zeptá, zda vůbec něco víte o marketingu. Rád je středem pozornosti. Ocení, když mu řeknete, jak je dobrý. Má rád pocit, že vás nákupem přece jen trochu převezl.
Klient, který koupí všechno
Ideální klient. Něco potřebuje, najde si to, prohlédne a koupí. S takovými je radost pracovat.
Další informace k tématu zákazník:
- Ulčin, P. Jak prodávat, aby od vás kupovali? Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN: 978-80-247-5727-8